Vyučovací předmět a vzdělávací obor český jazyk a literatura má mezi vyučovacími předměty stěžejní postavení. Znalosti a dovednosti získané v rámci tohoto předmětu připraví žáky nejen po stránce jazykové a komunikační, ale přinesou jim i patřičný všeobecný přehled, schopnost vyjádřit a obhájit svůj názor a v neposlední řadě i schopnost interpretace textu, kterou využijí při studiu ostatních předmětů. Dobrá úroveň jazykové kultury patří k základním znakům všeobecné vyspělosti studenta gymnázia.
Předmět český jazyk a literatura se skládá ze tří částí, a to z komunikační a slohové výchovy, jazykové výchovy a literární výchovy. Jednotlivé složky předmětu se vzájemně prolínají. Komunikační a slohová výchova si klade za cíl seznámit žáky s různými způsoby jazykového vyjadřování, poukázat na pestrost jazyka a podpořit žáky v samostatném komunikačním a slohovém projevu, a to jak mluveném, tak psaném. V rámci jazykové výchovy se žáci seznamují s různými podobami českého jazyka, především se spisovnou češtinou, se současnými pravidly pravopisu, se zvukovou stránkou jazyka, se základy tvarosloví a skladby. Literární výchova podává ve zkratce přehled literární historie a teorie, snaží se motivovat žáky k samostatné četbě a k interpretaci literárního textu.