Po období uzavření Evropy způsobené pandemií COVID-19 jsme chtěli navázat na předchozí aktivity naší školy s mezinárodním přesahem. Náhlé zrušení těchto aktivit z našeho vzdělávacího plánu, se u žáků i pracovníků znatelně promítlo na motivaci a zapojení nejen ke studiu a sebevzdělávání, ale i do společenského života. Tento projekt reagoval na potřeby žáků a učitelů znovu objevit chuť a elán do procesu vzdělávání a opět nalézt skrytý potenciál každého jednoho účastníka.
Projektem chceme otevřít možnosti seberealizace jednotlivce, přeshraniční spolupráce a partnerství, které naše moderní doba nabízí. Tím žákům umožnit získávat nové znalosti a dovednosti, učitelům umožnit rozvíjet své profesní kompetence a oběma těmto skupinám opět pomoci cítit se více součástí Evropy.
V průběhu projektového období jsme uskutečnili čtyři skupinové mobility žáků do Irska, Německa, Slovenska a Finska ve spolupráci se středními školami v daných lokalitách. Každá mobilita měla jiné předmětové zaměření a žáci se věnovali rozdílným tématům. Další z aktivit projektu byly strukturované kurzy pro 6 zaměstnanců naší školy z toho 4 pedagogy a 2 administrativní pracovnice, které byly zaměřené na rozvoj jejich profesních kompetencí. Všechny aktivity přinesly nové typy spolupráce na pracovní i přátelské úrovni.
Po stopách leprikonů a sv. Patrika – mobilita jazykově-společenskovědní
Touto mobilitou jsme žákům zprostředkovali autentický zážitek z anglicky mluvící země. Irsko je významnou anglicky mluvící zemí v Evropské unii, kterou si většina žáků spojí pouze se svátkem sv. Patrika a zelenou barvou. Ve spolupráci s místní hostitelskou školou byl uspořádán projektový den zaměřený na slavnou irskou kulturu zahrnující literaturu, hudbu a film. Významným tématem, kterému jsme se v rámci mobility věnovali jsou přetrvávající náboženské rozdíly vedoucí v historii k rozdělení ostrova. Účastníci mobility okusili rozdíly mezi irskou a britskou angličtinou při komunikaci s vrstevníky z hostitelské školy a v každodenních situacích, např. v obchodě, v kavárně a na ulici. V následujícím školním roce chceme rozšířit maturitní okruh reálií anglicky mluvících zemí právě o Irsko. Výstupy z této mobility, které zpracují sami žáci, budou sloužit jako předloha pro toto maturitní téma.
V rámci této mobility se vydali studenti našeho gymnázia na šestidenní pobyt za poznáním kultury a historie Bavorska a jeho hlavního města Mnichova, plného krásných historických budov, galerií, muzeí, úzkých uliček a parků. Zaměřili jsme se na témata a období spojená s historií naší země. Návštěva hostitelského gymnázia byla jednou z nejzajímavějších částí našeho projektu. Měli jsme možnost nahlédnout do každodenního života studentů v Mnichově a porovnat ho s naším. Bylo zajímavé sledovat, jak se naše dvě kultury prolínají, jaké jsou podobnosti a rozdíly ve výuce, zkouškách a přístupu k vzdělání. V rámci dopolední návštěvy ve výuce jsme mohli navázat vztahy s německými studenty, vyměnit si kontakty a plánovat budoucí setkání. Zúčastnili jsme se též sportovního odpoledne, kde si naši studenti mohli zahrát hry podobné našim. Místní studenti byli velmi přátelští a ochotní nám pomoci s těžkostmi jazyka. Naši studenti tak okusili rozdíly mezi spisovnou němčinou, kterou se učí ve škole, a bavorským dialektem. Výstupy z této mobility si studenti zpracují a použijí následně v rámci maturitních témat.
Po stopách západních Slovanů – mobilita jazykově-literárně-historická
Mezi západoslovanské jazyky patří kromě češtiny i slovenština a polština. Účastníci této mobility se vydali po stopách západních Slovanů s cílem zjistit, co mají naše jazyky společného. Objevovali historické památky slovensko-polského pomezí a seznámili se s literaturou Slovenska a Polska. Projektový den se slovenskou školou byl zaměřen na slovanské jazyky a literaturu. Mobilita s hlavním cílem a konáním aktivit na Slovensku se rozšířila o sousední Polsko, kam jsme podnikli jednodenní exkurzi do bývalého koncentračního tábora Osvětim a hlavního města polské kultury Krakova.
Po stopách přírodní diverzity a ekologicky udržitelné společnosti – mobilita zeměpisno-přírodovědná s přesahem průřezového tématu ekologie
Finsko představuje Mekku moderního vzdělávání. V této mobilitě byla klíčová návštěva hostitelské školy ve vyučovacím procesu, při které jsme se věnovali enviromentální tématům. Studenti se nejen seznámili s modelem finské výuky na stínovaných hodinách, ale měli možnost zapojit se do jeho procesu při společných aktivitách. Tato země je také proslulá svým přístupem k ochraně životního prostředí. Právě téma ekologie a udržitelnost, kterým je v českém školství věnováno málo prostoru, byly hlavním tématem našeho společného projektového dne. Ve spolupráci s hostitelskou školou jsme podnikli exkurze do zeměpisně a přírodně významných lokalit.