Tématem tohoto dvouletého projektu byla tolerance, řešily se otázky týkající se rasové diskriminace, problému migrace, tolerance různých náboženství či předsudků vůči menšinám ve společnosti.
Projektu se účastnilo pět evropských zemí. Kromě České republiky zastoupené Gymnáziem v Sušici to byly ještě Itálie, Maďarsko, Portugalsko a Španělsko. Během dvou let bylo v pěti zemích zorganizováno pět týdenních setkání studentů a dvě víkendové pracovní schůzky učitelů všech zúčastněných škol.
Co musí studenti během takových projektových týdnů všechno zvládnout? Především připravují prezentace o svých zemích, městech a školách, které následně přednášejí před mezinárodním publikem. Dále shromažďují informace k zadaným tématům, pořizují fotografie, stříhají videa, zpracovávají různé sociologické průzkumy, prezentují jejich výsledky a obhajují své názory. A to vše samozřejmě v angličtině.
Podobné projekty jsou naší školou podporovány a studenty vyhledávány. Výhodou není jen možnost vycestovat do zahraničí a poznat něco z kultury jiných evropských zemí, jak se na první pohled může zdát. Mnohem větším přínosem je možnost lépe poznat sami sebe. Zjistit, jak dokážeme obstát v nezvyklých situacích, jak umíme vést dialog, naslouchat jiným, prezentovat své myšlenky a obhájit svůj pohled na věc. Tohle není snadné ani v češtině, natož v cizím jazyce.
Týdenní pobyt v mezinárodní skupině dá studentům do života mnoho. Škola je sice vyzbrojí teoretickými znalostmi, ale až praxe ukáže, jak si s těmito znalostmi dokážou poradit. Při těchto příležitostech žáci posilují své komunikační schopnosti, procvičují se v prezentačních dovednostech, a především budují nová přátelství, která překračují hranice jedné země. A pohled na spokojené a šťastné děti je pro nás, jejich učitele, tou největší odměnou.
„Je těžké odpovědět na otázku, co se mi nejvíce líbilo, protože tenhle týden patřil k nejlepším týdnům, které jsem prožila. Líbilo se mi, že náš bohatý program byl plný výletů a tvoření. Určitě se mi moc líbil výlet po Šumavě, hlavně ve sklárně v Anníně. Při volejbalovém zápase byla důležitější tolerance mezi námi než samotný výkon. Středa se mi líbila v tom, že jsme sami vymýšleli a tvořili k zadanému tématu a museli spolupracovat v mezinárodních týmech. Společenský večer jsme si všichni užili a byl opravdu vyvrcholením celého týdne. Podporovali jsme se navzájem a to byl podle mě hlavní cíl projektu." Bára Svatková, 3.A
Migration in the Czech RepublicNa Tenerife jsme se velice těšili, protože studenty, u kterých jsme měli domluvené ubytování, jsme již znali díky jejich týdenní návštěvě v Sušici. Let s jedním přestupem v Barceloně proběhl v pořádku a ve večerních hodinách jsme se mohli vesele vítat se španělskými kamarády. První den proběhl ve znamení vodních radovánek v Siam Parku, kde jsme všichni mohli vytáhnout již zapomenuté letní plavky a vyhřívat se na sluníčku. Další dny byly plné zajímavých projektů v tamější střední škole- každý ze zúčastněných států (Itálie, Španělsko, Portugalsko, Maďarsko a Česká republika ) měl připravené různé prezentace. Řešila se imigrace, rasismus a hlavně tolerance, která je pro celý projekt s názvem Fight for Tolerance klíčová. Po škole jsme trávili čas s našimi hostiteli, kteří pro nás vymysleli pestrý a zábavný program. Dokonce jsme měli možnost vidět nejvyšší horu Španělska- Pico del Teide. Celý týden jsme slavnostně završili kulturním večerem, kde jsme si procvičili naše herecké schopnosti a předváděli naše vymyšlené scénky. Nechyběl ani zpěv a samozřejmě tradiční jídla jednotlivých zemí.
Ale všechno jednou končí a i my museli zadržovat (a nebo nenápadně kapesníkem otírat) slzičky při emotivním loučení na letišti. Cesta domů by se dala nazvat spíše putování, protože jsme museli strávit šest hodin na barcelonském letišti. Odměnili jsme se alespoň dobrým jídlem a společně si zrekapitulovali všechny naše zážitky z Kanárských ostrovů a hlavně smysl celého projektu. (Tereza Procházková 3.A)
Týden, který jsme já a mé spolužačky strávily v Itálii v rámci programu Erasmus+ byl plný jak zábavy, tak i poznávání, vzdělávání a jiných aktivit. Kromě samotné příležitosti strávit týden v italské domácnosti a poznat jiné kultury i ve formě ostatních studentů ze Španělska, Portugalska a Maďarska, jsme poznali i mnoho nových přátel z různých koutů světa. Právě díky tématu projektu, jímž byla tolerance, jsme měli možnost vyslechnout si příběhy dvou migrantů z Afriky, kteří našli svůj nový domov v Itálii. Kromě situace migrantů v Evropě jsme se ale soustředili i na téma, které je nám mnohem bližší - předsudky a stereotypy z jiných krajů naší země. Kromě těchto více povídacích a seznamovacích aktivit jsme také strávili téměř celý den v lyžařském centru Claviere. Tamější hory pro nás byly okouzlující a lyžování jsme si tam neskutečně užili. Dále jsme navštívili Turín, kde jsme nezapomněli na prohlídku věhlasného muzea Egizio, nejstaršího muzea o starověkém Egyptě. Naší návštěvu jsme zakončili menším večírkem s hudbou zahranou tamější školní kapelou, ale také spoustou slz a dojemných loučení. Za nás všechny jistě mohu říct, že na tento týden jen tak nezapomeneme. (Tereza Feixová, kvinta)
Living in the Czech RepublicTýden plný zážitků, poznávání kultury i nových lidí začal v sobotu 4. května cestou do Prahy a následně tříhodinovým letem do Portugalska. Na letišti v Portu nás již vítaly rodiny, které se o nás staraly celý týden. Volnou neděli někteří s rodinami strávili u břehu oceánu či na lodi.
V pondělí ráno byl v místní škole projekt zahájen prezentacemi všech zúčastněných zemí. Seznámili jsme se s ostatními studenty, a to nejen z Portugalska, ale i ze Španělska, Itálie a Maďarska. Pracovní aktivity zaměřené na společné téma tolerance byly doplněny odpoledním výletem na lodi, prohlídkou sklípku a degustací portského vína či celodenním výletem do krásného města Guimarães. Výlet se nám kvůli špatnému počasí sice zkomplikoval, ale i tak jsme si ho užili v interaktivním muzeu a na místním hradě. Na páteční večer byl portugalskými studenty připraven skutečně bohatý program v podobě několika až neuvěřitelných akrobatických tanečních kreací či koncertu místní kapely. Nechyběla ani vystoupení samotných studentů, kteří se odhodlali se zpěvem i menší operní scénou vystoupit před ostatními.V sobotu, v den odletu, jsme ještě stihli komentovanou prohlídku Porta, které všechny z nás naprosto okouzlilo svou jedinečností. Po smutném loučení s ostatními studenty i našimi hostitelskými rodinami jsme ve večerních hodinách odletěli domů plní dojmů a vzpomínek na tento skvělý týden, překrásné město a naše nové přátele z ostatních zemí. (Kateřina Chudá, 3.A)
Prezentace o České republicePoslední zářijový týden strávila skupinka deseti studentů sušického gymnázia v maďarském městě Köszeg. Závěrečné projektové setkání bylo nabité pracovními aktivitami, které se odehrávaly v budově místního gymnázia. Účastníci si nejvíce užili nacvičování a následnou performanci FlashMob v Budapešti a v Koszegu při slavnostech vinobraní. Tanec udělal pomyslnou tečku za dvouletým projektem, kterého se zúčastnilo dohromady 30 studentů naší školy.
Zde jsou postřehy některých z nich:
Potkal jsem spoustu nových lidí z ostatních zemí, vyzkoušel jsem si jaké to je starat se o někoho celý týden a uvědomil jsem si, že umět cizí jazyk je opravdu důležité."
Tomáš Míka, 1.A
„Na projektu se mi nejvíce líbilo jeho poselství. Ve světě opravdu chybí tolerance a tento způsob mi přijde velice chytrý a doufám, že to bude mít dlouhodobý účinek. Podobné projekty by se měly dělat častěji a zahrnula bych do nich nejen evropské státy, ale klidně asijské, africké...zkrátka celý svět."
Zuzka Jandová, septima
„Na projektu se mi líbilo, že jsme se mohli potkat a poznat s úžasnými lidmi z různých zemí! Určitě i to, že jsem mohla poznat jejich kulturu a dozvěděla se spoustu nových věcí. Ale úplně nejvíc jsem nadšená z toho, jak jsem se i víc začala bavit s lidmi tady od nás ze školy."
Markéta Svobodová, kvarta
„Dle mého je to skvělá zkušenost. Poznáte lidi a kulturu ostatních zemí, rozmluvíte se anglicky. Ze začátku jsem se bála i něco říct, ale postupem týdne se moje vyjadřování v angličtině o hodně zlepšilo. Rozhodně už se nebojím tolik mluvit."
Jarka Pánková, 1.A
„Je neuvěřitelné, jak rychle se jazyk zlepšuje, když je intenzivně používán."
Katka Nováková, sexta
„Dokázal jsem odprezentovat před skupinou cizích lidí politickou situaci v ČR, dokázal jsem snést Španělku Daniellu ze zasněženého Andělíčku a podílel jsem se na hodně pracích a úkolech."
Matěj Chalupka, septima
„Všechno bylo naprosto úžasné a skvělé, od lidí přes hry, až po celou atmosféru. Všechno bylo velmi povedené a všechno se mi líbilo."
Franta Šperl, kvarta